Olen Judith Ansó, Turkulainen espanjan kotikielen opettaja. Vapaa-ajallani tutkin muun muassa kotikielen oppimista.
Oheisessa artikkelissa esittelen viimeisen kahden vuoden tutkimustyömme tulokset, joka on julkaistu Journal of Multilingual and Multicultural Development -lehdessä. Tein sen yhdessä kahden kollegani kanssa: Minna Maijala ja Nelli Valkamo.
Säännöllisen opetuksen lisäksi monissa maissa on yleensä vapaaehtoisia, opetuksen ulkopuolisia ylläpitokursseja maahanmuuttajalapsille tai lapsille, joilla on kotonaan jokin toinen kuin virallinen kieli. Tutkimuksemme tarkoituksena oli tutkia suomalaisissa kouluissa työskentelevien kotikielen opettajien vaikutusta kotikielen -oppimisprosessiin. Tietojen tilastollinen ja laadullinen analyysi osoitti, että kotikielen opettajat toimivat monikielisen identiteetin tukijana, toisin sanoen he osoittivat ymmärtävänsä oppilaidensa monikielisyyden ja olivat vakuuttuneita kotikielen myönteisistä vaikutuksista opiskelijoiden tulevaan elämään. Tutkimuksemme kertoi myös haasteista, joita opettajat kohtaavat luokkahuoneessa, ja heidän opetustyötänsä.
Linkki artikkeliin: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01434632.2021.1906692
0 kommenttia