Helsingin Sanomat julkaisi yhdistyksemme hallituksen jäsenen laatiman mielipidekirjoituksen oman äidinkielen tukemisen merkityksestä.
”KANSALLISEN koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) tuore tutkimus on herättänyt vilkasta keskustelua monikielisten lasten oppimistuloksista. Vaikka osa suomi toisena kielenä (S2) -oppilaista pärjäsi tutkimuksen mukaan jopa keskiarvoa paremmin, kokonaisuutena nämä oppilaat jäivät suomen- ja ruotsinkielisistä oppilaista jälkeen (HS 17.1.). Huoli S2-oppijoiden koulumenestyksestä on aiheellinen, sillä lasten syrjäytymisellä on vakavat ja pitkäkantoiset seuraukset.
MONISSA kouluissa tehdään arvokasta työtä S2-oppilaiden tukemiseksi. Keskustelussa vähemmälle huomioille on kuitenkin jäänyt lapsen oman äidinkielen tuen merkitys. Eri puolilla maailmaa tehdyissä tutkimuksissa on havaittu hyvän äidinkielen taidon edistävän toisen kielen oppimista.”
Lue linkistä tämä tärkeä kirjoitus kokonaan: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009337439.html
0 kommenttia